Tenim un formiguer petit
Per arribar a tot arreu amb el dit
Molt segur i acollidor
Perquè és tot ple de color!
Si el voleu visitar...
Passeu, passeu, no us cal trucar!
LA NOSTRA VISIÓ DE LA INFÀNCIA
La nostra manera d’entendre
l’infant pauta la nostra forma d’educar,
d’actuar i de relacionar-nos amb ells.
Pensem
que els infants...
* Són els PROTAGONISTES, el CENTRE DE L'ATENCIÓ i L'ACCIÓ. Cal ESCOLTAR-LOS, OBSERVAR-LOS. Tot està pensat tenint en compte la seva NECESSITAT de JUGAR. Experimentar, explorar, moure's, descobrir, posar-se a prova...
* Són ÚNICS i PERFECTES i cal resectar la seva INDIVIDUALITAT.
* Necessiten ser ESTIMATS, tractats amb RESPECTE i CURA.
* Han de CRÉIXER en un entorn RIC EN EXPERIÈNCIES, que promogui i estimuli les seves CAPACITATS IL.LIMITADES.
* Tenen un POTENCIAL CREATIU INNAT que cal alimentar, tenint cura de l'ESTÈTICA i la formació ARTÍSTICA.
* Gaudeixen de la PRÒPIA AUTONOMIA i cal oferir-los competències per PENSAR i prendre les seves pròpies decisions, potenciant la seva AUTOESTIMA.
* Són éssers ACTIUS. Tenen INICIATIVA, EMPENTA i un INTERÈS INTRÍNSEC per tot allò que els rodeja, sent capaços de CONSTRUIR els seus aprenentatges. Cal oferir-los PROPOSTES CONTINUADES i VARIADES, en un ENTORN ESTIMULADOR.
* Són EMPÀTICS, capaços de DONAR AFECTE, de RELACIONAR-SE i gaudir de les situacions socials.
L’escola és una comunitat on hi conviuen
infants, famílies i mestres. La seva quotidianitat i el seu dia a dia es
regeixen per una sèrie de valors. La llar d’infants, com tot centre educatiu,
ha de ser un organisme COMPETENT i EXPERT
a l’hora de conduir l’educació dels infants.
Els
nostres valors són...
* La PROXIMITAT i l’ACOLLIDA de les famílies dins del centre, permetent l’entrada a la llar i el CONTACTE DIARI amb l’equip educatiu.
* La INNOVACIÓ, ORIGINAILTAT i CREATIVITAT en les propostes pedagògiques.
* L’ACCEPTACIÓ de la DIVERSITAT: cadascú aporta alguna cosa i, sense ell, tot seria diferent.
* La TRANSPARÈNCIA en la informació sobre l’infant i el centre.
* La voluntat de DEIXAR PETJADA i que cada dia a la llar valgui la pena de recordar.
* L’educació entesa com a CONSTRUCCIÓ ACTIVA de coneixements.
* La vinculació amb l’ENTORN PROPER, aprofitant els recursos que ens ofereix.
* El tarannà ACTIU i PARTICIPATIU, promovent accions MOTIVADORES i DIFERENTS, en tot moment, a dins i a fora del centre.
PROJECTES PRINCIPALS
El treball a les aules de la Formiga no
és mai repetitiu i cada curs és diferent de l’altre, ja que ens basem sempre
amb els seus interessos, cosa que fa que les programacions no puguin ser
prefixades.
L’educador esdevé un GUIA, que dissenya
els projectes en funció dels interessos detectats, ACOMPANYA el procés
d’aprenentatge, ESTIMULA i POTENCIA l’ACCIÓ.
Projecte d'adaptació a la llar:
El procés d’adaptació a la llar és el
primer projecte que es desenvolupa cada curs. És un moment delicat pels
infants, les famílies i l’equip educatiu. Per aquest motiu:
* Els primers dies
els infants podran venir a la llar ACOMPANYATS d’un adult de confiança.
* El procés serà
PROGRESSIU i l’infant anirà ampliant la seva jornada a mesura que es vagi
sentint més SEGUR.
* Posarem totes les
eines que hi hagi al nostre abast perquè el nen s’adapti sense PATIMENTS
INNECESSARIS.
* El procés serà
FLEXIBLE i ADAPTAT A CADA INFANT i família, perquè cadascú tingui el què
necessita en cada moment.
Projecte de menjador:
“Amb paciència i foc lent i ingredients
molt selectes... tot ho barreja la cuinera!” Cançons com aquesta enceten cada
dia l’hora de dinar.
* La llar ofereix
un servei amb CUINA PRÒPIA, casolana, amb menús adaptats a cada edat i nen/a.
* La cuinera
realitza ACTIVITATS i TALLERS (tallers de cuina, jocs, contes, activitats
plàstiques, experimentació amb aliments, joc simbòlic, sortides a l’entorn).
* Apropa la cuina i
els aliments als infants.
* Els infants
adquireixen bons HÀBITS ALIMENTARIS.
* Fomentem
l’AUTONOMIA.
* Periòdicament, els pares i mares també poden participar d’aquestes activitats.
* Periòdicament, els pares i mares també poden participar d’aquestes activitats.
CREIEM en la feina que fem i la mostrem cada dia sense por. Podem ARGUMENTAR la nostra acció ja que tota acció és REFLEXIONADA, CONTRASTADA AVALUADA i JUSTIFICADA PEDAGÒGICAMENT.
Projecte d'art:
Kandinsky, Mondrian, Miró, Pollock... cada curs apropem als infants el treball de diferents artistes, desenvolupant el seu gust estètic i el sentit artístic.:
* Al final del treball amb cada artista fem una exposició de les obres que han fet els infants inspirades en ell.
* Treballem diferents llenguatges: el dibuix, la pintura, l’escultura, l’estampació, el collage, la fotografia, el maquillatge, l’esquitx, el degoteig, el foradat...
* Toquem diversitat de materials: pintura, fang, gomets, papers de colors, materials naturals, purpurina...
* Provoquem la seva imaginació amb propostes artístiques inacabades.
* Treballem la creativitat al Racó Nicholson, recollint les conclusions de la Teoria de les Peces Soltes.
Projecte d'emocions:
El Monstre de Colors avui
s’ha llevat estrany, confós, atabalat... ben mirat, no sap què li passa. Està
fet un garbuix d’emocions i totes barrejades, no funcionen bé!
* El
Monstre ajudarà als infants a anar diferenciant les seves, d’emocions.
* Els
infants treballaran l’alfabetització emocional, adquirint vocabulari sobre les
emocions i aprenent a reconèixer-les.
* La
música i les audicions també ens ajudaran a anar desgranant tot allò que portem
dins i a vegades ens costa donar-li nom.
Projecte de música:
La música està present en
el nostre dia a dia en molts moments, però també la treballem específicament:
* Cada
final de curs ve un animador i durant el curs treballem les seves cançons. Això
converteix la festa de final de curs en un concert molt especial.
* Fem
audicions de diferents tipus de música (vinculades al projecte d’emocions).
* Treballem
el repertori popular en català i anglès.
* Utilitzem
els musicogrames dins la metodologia de treball.
* Utilitzem
tot tipus de recursos per motivar als infants: danses, instruments musicals,
caixes de cançons, contes musicals, cançoners...
Projecte de la llum:
El Mussol Sol té por de la
foscor... i els nens i nenes són els encarregats de mostrar-li que a l’aula
fosca de la llar es poden fer coses molt divertides!
* Experimentació
i contes a la taula de llum.
* Treball
a es fosques amb llanternes, llumets...
* Experimentació
amb les florescències (llum negra).
* Treball
de les ombres xineses i de colors.
Projecte de joc simbòlic:
Imitant el món adult els
infants se senten progressivament més segurs i van coneixent el món que els
envolta:
* Durant
el curs es van dissenyant diferents racons de joc simbòlic.
* Vinculem
el joc simbòlic a la realitat de l’aula, fent associacions de les accions del
dia a dia.
* Convidem
als pares i mares a que ens vinguin a explicar el seu ofici.
Projecte de ciències:
Els infants són uns grans
científics i aquest projecte està també molt present a la llar:
* Els
nadons ja comencen a explorar amb ulls científics amb la panera dels tresors.
* Es
fa treball setmanal amb el joc heurístic (experimentació amb materials
inespecífics).
* Pensem,
fem hipòtesis, fem assaig i error, comprovem els fets i treballem el pensament
pre-científic amb les caixes-problema (sura? S’enganxa? Es mou? Rodola?...).
* Disposem
d’un ventall molt ampli de material matemàtic.
* Fem
experimentació amb diferents elements.
Projecte de cos i psicomotricitat:
A psicomotricitat cada dia
vivim una nova aventura. Un conte (psicoconte) o una cançó (psicomúsica)
guiaran la sessió, motivant als infants a viure diferents experiències motrius:
* Treballant
la força, la coordinació, l’equilibri...
* Realitzant
diferents accions: pujar i baixar, rodolaments, salts, girs, desplaçaments...
* Utilitzant
de diferents materials: mòduls d’escuma, biliboos, rampes, cons, barres,
cordes, xanques, pilotes, teles...
Projecte pati:
L’espai exterior és un
lloc on també hi vivim grans experiències, tant de joc lliure, com de joc
dirigit.