dimecres, 7 de febrer del 2018

El Formiguer


Tenim un formiguer petit
Per arribar a tot arreu amb el dit
Molt segur i acollidor
Perquè és tot ple de color!
Si el voleu visitar...
Passeu, passeu, no us cal trucar!

LA NOSTRA VISIÓ DE LA INFÀNCIA


La nostra manera d’entendre l’infant pauta  la nostra forma d’educar, d’actuar i de relacionar-nos amb ells.

Pensem que els infants...

* Han de SER FELIÇOS tot el temps que passin a la llar i aquesta és la nostra principal PRIORITAT. Volem ESTIMAR-LOS, SORPRENDRE'LS, EMOCIONAR-LOS.
* Són els PROTAGONISTES, el CENTRE DE L'ATENCIÓ i L'ACCIÓ. Cal ESCOLTAR-LOS, OBSERVAR-LOS. Tot està pensat tenint en compte la seva NECESSITAT de JUGAR. Experimentar, explorar, moure's, descobrir, posar-se a prova...

* Són ÚNICS i PERFECTES i cal resectar la seva INDIVIDUALITAT.

* Necessiten ser ESTIMATS, tractats amb RESPECTE i CURA.
* Han de CRÉIXER en un entorn RIC EN EXPERIÈNCIES, que promogui i estimuli les seves CAPACITATS IL.LIMITADES.
* Tenen un POTENCIAL CREATIU INNAT que cal alimentar, tenint cura de l'ESTÈTICA i la formació ARTÍSTICA.
* Gaudeixen de la PRÒPIA AUTONOMIA i cal oferir-los competències per PENSAR i prendre les seves pròpies decisions, potenciant la seva AUTOESTIMA.
* Són éssers ACTIUS. Tenen INICIATIVA, EMPENTA i un INTERÈS INTRÍNSEC per tot allò que els rodeja, sent capaços de CONSTRUIR els seus aprenentatges. Cal oferir-los PROPOSTES CONTINUADES i VARIADES, en un ENTORN ESTIMULADOR.
* Són EMPÀTICS, capaços de DONAR AFECTE, de RELACIONAR-SE i gaudir de les situacions socials.


LA NOSTRA VISIÓ D'ESCOLA


L’escola és una comunitat on hi conviuen infants, famílies i mestres. La seva quotidianitat i el seu dia a dia es regeixen per una sèrie de valors. La llar d’infants, com tot centre educatiu, ha de ser un organisme COMPETENT i EXPERT  a l’hora de conduir l’educació dels infants.

Els nostres valors són...

* L’AMOR i el RESPECTE incondicional per cada infant com a base de tota actuació.

* La PROXIMITAT i l’ACOLLIDA de les famílies dins del centre, permetent l’entrada a la llar i el CONTACTE DIARI amb l’equip educatiu.

* La INNOVACIÓ, ORIGINAILTAT i CREATIVITAT en les propostes pedagògiques.

* L’ACCEPTACIÓ de la DIVERSITAT: cadascú aporta alguna cosa i, sense ell, tot seria diferent.
* La TRANSPARÈNCIA en la informació sobre l’infant i el centre.
* La voluntat de DEIXAR PETJADA i que cada dia a la llar valgui la pena de recordar.
* L’educació entesa com a CONSTRUCCIÓ ACTIVA de coneixements.
* La vinculació amb l’ENTORN PROPER, aprofitant els recursos que ens ofereix.
* El tarannà ACTIU i PARTICIPATIU, promovent accions MOTIVADORES i DIFERENTS, en tot moment, a dins i a fora del centre.




PROJECTES PRINCIPALS


El treball a les aules de la Formiga no és mai repetitiu i cada curs és diferent de l’altre, ja que ens basem sempre amb els seus interessos, cosa que fa que les programacions no puguin ser prefixades.
L’educador esdevé un GUIA, que dissenya els projectes en funció dels interessos detectats, ACOMPANYA el procés d’aprenentatge, ESTIMULA i POTENCIA l’ACCIÓ.

Les línies bàsiques d’acció aquest darrer curs han estat:

Projecte d'adaptació a la llar:

El procés d’adaptació a la llar és el primer projecte que es desenvolupa cada curs. És un moment delicat pels infants, les famílies i l’equip educatiu. Per aquest motiu:
Els primers dies els infants podran venir a la llar ACOMPANYATS d’un adult de confiança.
El procés serà PROGRESSIU i l’infant anirà ampliant la seva jornada a mesura que es vagi sentint més SEGUR.
Posarem totes les eines que hi hagi al nostre abast perquè el nen s’adapti sense PATIMENTS INNECESSARIS.
El procés serà FLEXIBLE i ADAPTAT A CADA INFANT i família, perquè cadascú tingui el què necessita en cada moment.



Projecte de menjador:

“Amb paciència i foc lent i ingredients molt selectes... tot ho barreja la cuinera!” Cançons com aquesta enceten cada dia l’hora de dinar.
La llar ofereix un servei amb CUINA PRÒPIA, casolana, amb menús adaptats a cada edat i nen/a.
La cuinera realitza ACTIVITATS i TALLERS (tallers de cuina, jocs, contes, activitats plàstiques, experimentació amb aliments, joc simbòlic, sortides a l’entorn).
Apropa la cuina i els aliments als infants.
Els infants adquireixen bons HÀBITS ALIMENTARIS.
Fomentem l’AUTONOMIA.  
Periòdicament, els pares i mares també poden participar d’aquestes activitats.

CREIEM en la feina que fem i la mostrem cada dia sense por. Podem ARGUMENTAR la nostra acció ja que tota acció és REFLEXIONADA, CONTRASTADA AVALUADA i JUSTIFICADA PEDAGÒGICAMENT.


Projecte d'art:

Kandinsky, Mondrian, Miró, Pollock... cada curs apropem als infants el treball de diferents artistes, desenvolupant el seu gust estètic i el sentit artístic.:
Al final del treball amb cada artista fem una exposició de les obres que han fet els infants inspirades en ell.
Treballem diferents llenguatges: el dibuix, la pintura, l’escultura, l’estampació, el collage, la fotografia, el maquillatge, l’esquitx, el degoteig, el foradat...
Toquem diversitat de materials: pintura, fang, gomets, papers de colors, materials naturals, purpurina...
Provoquem la seva imaginació amb propostes artístiques inacabades.
Treballem la creativitat al Racó Nicholson, recollint les conclusions de la Teoria de les Peces Soltes.


Projecte d'emocions:

El Monstre de Colors avui s’ha llevat estrany, confós, atabalat... ben mirat, no sap què li passa. Està fet un garbuix d’emocions i totes barrejades, no funcionen bé!
El Monstre ajudarà als infants a anar diferenciant les seves, d’emocions.
Els infants treballaran l’alfabetització emocional, adquirint vocabulari sobre les emocions i aprenent a reconèixer-les.
La música i les audicions també ens ajudaran a anar desgranant tot allò que portem dins i a vegades ens costa donar-li nom. 


Projecte de música:

La música està present en el nostre dia a dia en molts moments, però també la treballem específicament:
Cada final de curs ve un animador i durant el curs treballem les seves cançons. Això converteix la festa de final de curs en un concert molt especial.
Fem audicions de diferents tipus de música (vinculades al projecte d’emocions).
Treballem el repertori popular en català i anglès.
Utilitzem els musicogrames dins la metodologia de treball.
Utilitzem tot tipus de recursos per motivar als infants: danses, instruments musicals, caixes de cançons, contes musicals, cançoners...



Projecte de la llum:

El Mussol Sol té por de la foscor... i els nens i nenes són els encarregats de mostrar-li que a l’aula fosca de la llar es poden fer coses molt divertides!
Experimentació i contes a la taula de llum.
Treball a es fosques amb llanternes, llumets...
Experimentació amb les florescències (llum negra).
Treball de les ombres xineses i de colors.





Projecte de joc simbòlic:

Imitant el món adult els infants se senten progressivament més segurs i van coneixent el món que els envolta:
Durant el curs es van dissenyant diferents racons de joc simbòlic.
Vinculem el joc simbòlic a la realitat de l’aula, fent associacions de les accions del dia a dia.
Convidem als pares i mares a que ens vinguin a explicar el seu ofici. 


Projecte de ciències:

Els infants són uns grans científics i aquest projecte està també molt present a la llar:
Els nadons ja comencen a explorar amb ulls científics amb la panera dels tresors.
Es fa treball setmanal amb el joc heurístic (experimentació amb materials inespecífics).
Pensem, fem hipòtesis, fem assaig i error, comprovem els fets i treballem el pensament pre-científic amb les caixes-problema (sura? S’enganxa? Es mou? Rodola?...).
Disposem d’un ventall molt ampli de material matemàtic.
Fem experimentació amb diferents elements.


Projecte de cos i psicomotricitat:

A psicomotricitat cada dia vivim una nova aventura. Un conte (psicoconte) o una cançó (psicomúsica) guiaran la sessió, motivant als infants a viure diferents experiències motrius:
Treballant la força, la coordinació, l’equilibri...
Realitzant diferents accions: pujar i baixar, rodolaments, salts, girs, desplaçaments...
Utilitzant de diferents materials: mòduls d’escuma, biliboos, rampes, cons, barres, cordes, xanques, pilotes, teles...


Projecte pati:

L’espai exterior és un lloc on també hi vivim grans experiències, tant de joc lliure, com de joc dirigit.